Tarracolab: emprenedoria a l'Institut

Es tracta d’un projecte finançat pel Fons Social Europeu de la Unió Europea i el Servei d’Ocupació de Catalunya del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, i que ha començat a treballar recentment.

La presentació va anar a càrrec del consultor d’Auren, Joan Ras, que va animar l’alumnat a aprofitar l’oportunitat que els brinda Tarracolab per deixar-se anar i mostrar el seu talent innovador. Ras va parlar de la metodologia d’innovació al voltant del model Canvas i dels grans trets del projecte; tanmateix, va destacar que els principals protagonistes de l’èxit de Tarracolab, eren els alumnes participants, que són en definitiva els qui han d’actuar com a elements generadors de valor al territori.

Àmbits tan diversos com la millora en l’atenció als usuaris, l’estalvi energètic, la millora en la comunicació o la creació de nous productes i serveis poden ser desenvolupats a través de Tarracolab, de manera que l’administració doni un salt de qualitat en la seva relació amb la ciutadania, i que les empreses del sector aprofitin el talent del territori i facin front als seus reptes corporatius.

El nostre centre hi participa amb l’objectiu que l’alumnat adquireixi les competències necessàries en innovació i emprenedoria ja que Tarracolab busca sinèrgies entre empreses i alumnat de centres educatius a través del que s’anomena comunitat d’innovació.

tarracolab

Les comunitats d’innovació representen una nova tendència en el món de la innovació, cosa que cada cop s’utilitza més a nivell internacional en el sector de l’Ensenyament i també en el desenvolupament econòmic dels territoris, els dos àmbits en què es mou Tarracolab. Es tracta de crear xarxes d’agents que col·laboren per identificar reptes i codesenvolupar solucions per fer-hi front.

Així doncs, com a objectius principals, Tarracolab pretén, d’una banda, desenvolupar noves competències entre el jovent de la demarcació de Tarragona i, en el cas del nostre centre, desenvolupar habilitats que les millors escoles de negocis identifiquen com a clau per al futur dels professionals. D’altra banda, Tarracolab també pretén generar noves oportunitats de creació d’ocupació a la província de Tarragona, una de les més afectades per l’atur juvenil.

Tarracolab és una xarxa d’agents implicats. Juntament amb l’Institut Jaume Huguet, la CEPTA hi ha implicat agents clau del territori com els ajuntaments de Salou, Tarragona, Valls i El Vendrell; sector privat com Idiada, Denis Enginyers, Jocs del Mediterrani i Port de Tarragona, i alguns instituts de Formació Professional que, com el nostre, són referents al territori en innovació i emprenedoria.

tarracolab3

Tarracolab ja està utilitzant les metodologies més innovadores per a la generació d’idees i la creació d’empreses i de nous models de negoci, gràcies a la dinamització i coordinació de consultors d’innovació com Auren –firma de serveis professionals estratègica i d’operacions amb presencia internacional, i amb un fort coneixement de les necessitats dels Instituts de Formació Professional–, Induct –consultoria d’Innovació Oberta que capacita les empreses de tot el món a innovar, mitjançant la dinamització de comunitats d’innovació oberta, i la implantació de processos i sistemes d’innovació, com la plataforma Induct Software, i que treballa en el sector de l’Educació amb entitats com Oxford University o la Universitat Pompeu Fabra, i amb el sector públic amb múltiples ajuntaments de tot el món–. També hi col·laboren, en els tallers off-line i també a la plataforma d’innovació, la SECOT, la Universitat Rovira i Virgili i el Virtuelt Videncenter de Dinamarca, acostumat a les pràctiques d’innovació oberta on participen estudiants de formació professional.

Com funciona el projecte?

El projecte està dividit en 3 fases:

• 1a fase d’identificació dels reptes: empreses, ajuntaments i tutors d’instituts identifiquen els seus principals reptes, i en seleccionen els més importants de cara a la següent fase.

• 2a fase, la que s’està desenvolupant aquests dies a l’Institut, de generació d’idees: l’alumnat, mitjançant l’ajuda dels tutors i els dinamitzadors de Tarracolab, generaran idees per fer front als reptes concrets dels ajuntaments i de les empreses. Per això, el 4 d’octubre rebran formació en models d’innovació de la mà de consultors de renom nacional i internacional, un bagatge formatiu que servirà a l’alumnat participant –dels CFGS– que quan finalitzi el projecte serà un valor afegit i un puntal molt important per iniciar la seva trajectòria professional. Alhora, aquesta formació els servirà per crear una dinàmica de generació d’idees, que es posarà en pràctica a l’ Institut mateix, el 8 d’octubre a la tarda.

• 3a fase de desenvolupament de projectes (hivern): se seleccionarà la millor idea i es desenvoluparà el projecte fins allà on sigui possible. Convindria crear la solució concreta proposada si compta amb el suport dels ajuntaments i de les empreses.

Amb aquesta iniciativa, doncs, l’Institut ha submergit el seu alumnat en la innovació i en els models de generació d’idees i de creació de valor, que són claus per a l’assoliment de l’excel·lència educativa ja que ajuden a traduir coneixement en ocupació.