L’Institut es forma per a la innovació

Anà a càrrec de la directora de l’Institut Montgròs de Sant Pere de Ribes, Susanna Soler. Aquest institut pertany a la Xarxa d’Instituts innovadors de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona i ja fa deu anys que treballa amb un projecte educatiu basat en el treball cooperatiu. De fet des que es va crear, el curs 2007-08, va néixer amb tres voluntats ben clares: impulsar l’ús conceptual i estratègic de les noves tecnologies; crear una tradició de treball competencial, globalitzat i cooperatiu, tant entre l’alumnat com entre el professorat i propiciar l’obertura a l’entorn proper i a l’europeu. Per tant, estem parlant d’un equip professional que ja té una llarga experiència en un camp que nosaltres estem tot just començant a obrir.

Susanna Soler va exposar al professorat d’ESO de l’Institut el seu projecte educatiu. S’organitzen per àmbits: un de lingüístic, un de cientificotecnològic, un de social i un quart àmbit, en què només hi intervé el professorat, que és l’àmbit d’orientació.

L’alumnat treballa cooperativament, creant un projecte de cada àmbit cada trimestre, de manera que a final de curs han fet 9 projectes proposats per l’equip docent. D’altra banda, cada professor és tutor i es fa càrrec de 15 alumnes en la seva tutoria.

Les classes es distribueixen en tres blocs de dues hores i amb una pausa d’esbarjo entre ells, que facilita el treball i la tranquil·litat de no haver de canviar de matèria al cap d’una hora. Els alumnes saben concretament què han de fer a cada moment. Els deu primers minuts s’organitzen i després treballen, fins que, vint minuts abans d’acabar les dues hores, toca una campana que els avisa que han d’anar finalitzant les tasques. Tenen un dossier de grup on van explicant tot el procés i les dificultats amb què s’han anat trobant. Aquelles activitats individuals que han quedat sense fer, se les emporten a casa com a deures.

En definitiva, tot aquest sistema d’aprenentatge global i significatiu té sentit, ja que tal com ens va recordar la Susanna Soler, amb paraules de Jorge Wagensberg: “La natura no té cap culpa dels plans d’estudis de les escoles. (...) L’activitat interdisciplinària no hi és gaire present”. És per aquest motiu que calen projectes innovadors que incloguin el treball interdisciplinari i que permetin un aprenentatge motivador, que reprodueixin la realitat del dia a dia.

Va ser una xerrada de gairebé dues hores, que van passar lleugeres; a més, va resultar inspiradora i engrescadora per al professorat assistent que comença a treballar en aquesta línia a 1r d’ESO a l’Institut.