Tecnologies digitals a l’Institut

Des de fa més d’una dècada, el nostre institut ha fet una aposta ferma per la introducció a les aules de les anomenades Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC). Estem convençuts que acompanyar l’alumnat en el seu procés de transformació de nadius digitals a experts digitals és una de les responsabilitats educatives prioritàries.

Les generacions que ara estudien ESO, Batxillerat i cicles formatius han crescut en entorns tecnològics i digitals que els han permès usar amb una gran naturalitat dispositius i aplicacions de tota mena (mòbils, tauletes, ordinadors, etc.). Tanmateix aquesta familiaritat no els converteix automàticament en persones competents en l’àmbit digital; és per això que, des de l’educació, cal ajudar-los a desenvolupar totes les competències associades en aquest àmbit: només així el nostre alumnat farà un ús de les TAC eficaç, col·laboratiu, responsable, saludable i crític.

A més, cal remarcar també que la tecnologia digital és ben present a les aules de l’Institut, i que hi funciona un servei tècnic per solucionar ràpidament les incidències que comporta l'ús intensiu dels dispositius digitals per part del professorat i l’alumnat.

         Comissió TAC

El curs 2017-2018, l’Institut va crear la Comissió TAC, que és l’encarregada de divulgar els beneficis de la introducció i l’ús pedagògic de la tecnologia, i de coordinar les actuacions entre el professorat i l’alumnat. Conscients del fet que el professorat, generacionalment, pertanyem al grup dels anomenats immigrants digitals perquè hem nascut abans de l’existència de la tecnologia digital, enguany, més de 60 membres del professorat de l’Institut estan rebent un curs de Formació 2.0.

A partir de materials i tutorials elaborats per l’esmentada comissió, en cada una de les sessions formatives, i després d’una breu presentació teòrica, es fomenta el treball col·laboratiu entre els docents per difondre diferents aplicacions (edició de fotografies, murals col·laboratius, doodle, etc.) i per aprofundir en el funcionament d’alguns dels recursos específics que ofereixen les eines TAC (Moodle, infografies i portafolis digital).

També hi ha espai per a proporcionar la contextualització teòrica de les eines TAC i per a definir conceptes com ara identitat digital versus identitat real o analògica.

Actualment, estem acabant d’elaborar un “Decàleg de bones pràctiques digitals”, que serà distribuït entre tota la comunitat educativa.

La Comissió TAC està integrada pel següent professorat: Josep Lluís Cañadilla, responsable de la Comissió i professor de Matemàtiques; Aina Galofré, professora de Matemàtiques; Anna Gené, professora d’Informàtica; Marta Inglés, professora de Filosofia; Sandra Segú, professora de Tecnologia, i Jordi Serra, cap d’estudis i professor de Tecnologia.

 

Comissió TAC