La Consellera d’Ensenyament posa el nostre centre com a exemple en competències bàsiques

La consellera d’Ensenyament Irene Rigau va presentar el passat 16 de gener davant de la comunitat educativa, en un lloc tan emblemàtic com és el Palau de la Generalitat, els documents que han de ser un instrument que serveixi de guia al professorat per afrontar un canvi metodològic lligat amb les competències bàsiques. Per fer-ho entenedor, va posar com a exemple l’activitat “Matemàtiques al monestir de Poblet” elaborada pel Departament de Matemàtiques de l’Institut, amb la col·laboració del Camp d’Aprenentatge dels monestirs del Cister, coordinada pel professor Josep Lluís Cañadilla. Les activitats estan adaptades per poder fer-les també al monestir de Santes Creus.

Són 18 activitats que es proposen als alumnes de 1r d’ESO abans i durant la visita al Monestir. En aquestes activitats, han d’emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes; han de cercar informació; han de justificar de forma raonada les respostes; han de treballar en un context històric i tecnològic; han de fer representacions gràfiques; han d’utilitzar les noves tecnologies (càmera digital, GeoGebra, Internet, Moodle); etc. La majoria d’activitats les fan en grup, i finalment hi ha una posada en comú per compartir l’experiència, les dificultats i les solucions proposades.

monestir6

La clau de l’èxit és, per un costat, la diversitat de problemes que es van enllaçant en una proposta completa que abasta totes les competències bàsiques de l’àmbit de les matemàtiques i, per l’altre, la metodologia utilitzada pel professorat.

 

 

 Alguns exemples de les activitats proposades són:

 1.- La moneda que utilitzem actualment és l’euro.

  1. Escriu els diferents valors de les monedes i bitllets del nostre sistema monetari.
  2. Les monedes d’un euro són totes iguals? Afegeix un comentari al respecte.
  3. Per què creus que no hi ha bitllets de 30€ i sí que n’hi ha de 20€?

monestir1

 2.- Els arcs del claustre estan decorats amb formes geomètriques. A la imatge es pot veure un exemple de decoració.

a. Dibuixa els eixos de simetria. Quants n’hi ha? Quin angle formen dos eixos consecutius?

b. Al claustre trobaràs uns altres arcs, amb decoracions diferents d’aquesta. Dibuixa'n una. Quants eixos de simetria té?

monestir2

 3.- En unes altres activitats es proposa que l’alumne faci càlculs comercials i mesuri distàncies tal com ho feien quan es va fundar el monestir el 1151, quan s’utilitzaven les monedes anomenades sous, diners i òbols, i es prenien mesures amb unitats com el peu o la vara.

  4.- Observa el terra del dormitori dels monjos

a. Dibuixa’l en una graella.

b. Quines formes geomètriques ets capaç de veure en aquest terra?

c. L’octàgon és regular? Justifica la teva resposta.

d. Sense prendre cap mesura, digues quina relació hi ha entre l’àrea de l’octàgon gran i la del quadrat. Explica el teu raonament i, si cal, fes algun dibuix que ajudi a entendre millor la teva explicació.

e. Fes una estimació de la quantitat de rajoles que són necessàries per enrajolar el terra de tot el monestir.

monestir3

 5.- Fes una estimació de l’alçada de la muralla. Explica com ho has fet i especifica’n els càlculs.

 monestir4