Programes de mobilitat internacional

1. DECLARACIÓ DE PRINCIPIS

 

Erasmus Policy Statement

 

2. CARTA ERASMUS+

 

Erasmus Charter for Higher Education 2021-2027      versió en anglès 

Flag of Catalonia and Europe.svg

 

3. INTRODUCCIÓ

 

foto_alumnes.jpg

L’institut Jaume Huguet participa en activitats de mobilitat amb la finalitat de millorar la qualitat de la formació professional que ofereix, les competències lingüístiques i interculturals del seu alumnat i del seu professorat, i la inserció laboral. Així doncs, l’alumnat de Formació Professional del nostre centre pot realitzar pràctiques en un altre país durant la seva estada en el nostre Institut.

Dins de l’objectiu 4, del Projecte de Direcció “Esdevenir un centre d’ensenyaments post-obligatoris de referència”, destaquen diferents estratègies per potenciar la formació professional, entre elles, el foment i la facilitació de la mobilitat internacional del nostre alumnat. Per assolir l’objectiu esmentat, inicialment els tutors dels cicles formatius, presenten el programa Erasmus+ en el marc d’una de les primeres sessions de tutoria del curs.

  

  

4. QUÈ SÓN ELS PROGRAMES ERASMUS+ I L'OAPEE?

 

L’ Organisme Autònom Programes Educatius Europeus (OAPEE) és l’agència nacional per a la gestió, difusió, promoció i estudis d’impacte del  programa Erasmus+ en l’àmbit de l’educació i la formació (2014-2020) (2021-2027). A més, aquesta agència coordina i participa en projectes nacionals i internacionals. 

Erasmus + va entrar en vigor l’1 de Gener del 2014 amb la finalitat d’incrementar les competències i l’ocupabilitat, així com donar suport als sistemes d’educació, formació, joventut i esport.

Erasmus + reuneix tots els programes actuals de la Unió Europea en aquestes matèries, inclòs el Programa d’Aprenentatge Permanent (PAP) i els seus programes sectorials (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius, Grundtvig). A més, també reuneix el programa Joventut en Acció i els cinc programes internacionals de cooperació (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink i el programa de cooperació amb els països industrialitzats).

El programa Erasmus + ofereix noves oportunitats d’estudi, formació, experiència laboral o voluntariat a l’estranger a més de 4 milions de persones. Són diverses les estratègies de la Comissió Europea que han servit de marc europeu per a aquest  programa, les quals han estat dissenyades per aconseguir, entre tots, una Europa millor, sent assumides per tots els estats membres, inclòs Espanya, amb l’objectiu d’aconseguir una Europa que generi millors nivells d’ocupació, un augment de la productivitat i una major cohesió social.

El programa és la resposta de la UE als reptes socioeconòmics actuals. Es tracta d’una estratègia coordinada per al creixement i l’ocupació,  de la qual l’educació i la formació en són una part integral. La inversió en educació i formació es considera clau per al desenvolupament del potencial personal, l’adquisició de noves habilitats i l’increment de les perspectives laborals.

Els projectes de mobilitat d’FP del centre estan cofinançats pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d'aquesta web és responsabilitat exclusiva de l'Institut Jaume Huguet de Valls, i ni la Comissió Europea ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE) són responsables de l'ús que es pugui fer de la informació que s’hi difon.

 

5. ERASMUS DIA A DIA

  Curs 2021-2022

Encetem un nou curs amb l'esperança de poder tornar a participar en el programa Erasmus+ amb els alumnes de Formació Professional del nostre centre.

L'equip de mobilitat ja s'ha començat a reunir amb els responsables d'aquest programa i a mida que tinguem noves notícies anirem informant.

A les diferents tutoiries també s'informarà als alumnes de la possibilitat de participar en la mobilitat.

Tots els alumnes que estiguin interessats en participar en mobilitat europea hauran de presentar el següent model de sol·licitud, al qual serà aplicat el següent barem.

El termini de presentació de sol·licituds, que els alumnes hauran de fer arribar en format paper als respectius tutors/es, començarà el 2 de novembre i finalitzarà el 3 de desembre.

un cop rebudes les sol·licituds es penjarà en aquesta mateixa pàgina, i també al taulell d'anuncis de l'Institut el llistat baremat i s'obrirà un període de reclamacions, del qual s'informarà.

 

LLISTA BAREMADA PROVISIONAL DE LES SOL·LICITUDS REBUDES PER PARTICIPAR EN PROGRAMES DE MOBILITAT INTERNACIONAL DE CFGM

 

CURS 2021-2022

El llistat s’ha elaborat a partir de la documentació que han aportat els sol·licitants i els respectius tutors i tutores.

Termini de reclamacions del 19 al 26 de gener de 2022.

DNI CICLE FORMATIU GM PUNTUACIÓ
1 ***80661G CAI 5,5
2 ***15851X CAI 5,5
3 ***72318F CAI 3
4 ***58050E CAI 2,75
5 ***67298J CAI 2,5
       
       
1 ***50369F GESTIÓ 7,5
2 ***92748D GESTIÓ 6
3 ***73146X GESTIÓ 5,5
4 ***91091P GESTIÓ 4,25
       
1 ****38392Y ACTIVITATS COMERCIALS 5
       
       
1 ****48382F MECANITZACIÓ 5,5
2 ****33684C MECANITZACIÓ 5,5
3 ****15280C MECANITZACIÓ 5,25
4 ****92622V MECANITZACIÓ 4,75
       

 

LLISTA BAREMADA DEFINITIVA DE LES SOL·LICITUDS REBUDES PER PARTICIPAR EN PROGRAMES DE MOBILITAT INTERNACIONAL DE CFGM

 

CURS 2021-2022

El llistat s’ha elaborat a partir de la documentació que han aportat els sol·licitants i els respectius tutors i tutores.

DNI CICLE FORMATIU GM PUNTUACIÓ
1 ***80661G CAI 5,5
2 ***15851X CAI 5,5
3 ***72318F CAI 5
4 ***58050E CAI 4,75
5 ***67298J CAI 4,5
       
       
1 ***50369F GESTIÓ 7,5
2 ***92748D GESTIÓ 6
3 ***73146X GESTIÓ 5,5
4 ***91091P GESTIÓ 4,25
       
1 ****38392Y ACTIVITATS COMERCIALS 5
       
       
1 ****48382F MECANITZACIÓ 5,5
2 ****33684C MECANITZACIÓ 5,5
3 ****15280C MECANITZACIÓ 5,25
4 ****92622V MECANITZACIÓ 4,75
       

 

En aquests moments el centre està pendent de la resolució d’adjudicació de places, que ens ha d’arribar des del Departament d’Educació .En funció del nombre d’ajuts atorgats se’n farà la distribució als participants, tenint en consideració la demanda de les empreses estrangeres.

En aquests moments ja sabem que disposem de 8 beques Erasmus+ per a que els nostres alumnes puguin fer pàctiques en una empresa estrangera. Són vuit alumnes de les famílies professionals de mecanització, cures auxiliar d'infermeria, gestió administrativa i activitats comercials que a finals de maig es desplaçaran fins a Itàlia.  

Durant aquests dies que falten faran classes de llengua italiana al centre i prepararan la documerntació necessària pel viatge.

 Els vuit nois i noies que la propera setmana marxen d'Erasmus a Itàlia ja estan preparant les coses. El proper dijous dia 26 de maig viatjaran acompanyats de dues professores cap a Sicília, on passaran un mes, fent pràctiques en empreses relacionades amb els estudis que han cursat.

Els passat dia 26 de maig els 8 alumnes del nostre centre van marxar cap a Sicília  (Itàlia) per començar les pràctiques FCT en les diferents empreses italianes que els han acollit. 
Els alumnes són : Andrea Vizcaina i Dúnia Juárez de Cures Auxiliars d'Infermeria, Judith Almansa d'Activitats Comercials, Quim Torrell, Adrià Pujol i Nil Bellido de Mecanització i Clàudia Adrian i Jaume Sendra de Gestió Administrativa. Durant el viatge i els primers dies van estar acompanyats per dues proifessores del centre.

A punt de tornar, els nostres alumnes que són a Sicília ens transmeten que ha estat una experiència del toit positiva i molt recomanable. El proper dia 27 de juny tornaran acompanyats de dos professors del centre, que aniran a buscar i a fer el tancament de les pràctiques amb les diferents empreses.

 El dilluns d'aquesta setmana, els nostres alumnes Erasmus+, van tornar a casa després de passar un mes a Sicília, una experiència que sens dubte els acompanyarà durant molt de temps. Bentornats!!

6. OBJECTIUS DEL PROGRAMA DE MOBILITAT AL NOSTRE INSTITUT
  • Reforçar la qualitat dels programes formatius de totes les famílies professionals del centre, de manera progressiva, mitjançant la mobilitat d’alumnat i de professorat i la cooperació transnacional.
  • Millorar el reconeixement social de la formació professional.
  • Incrementar el rendiment acadèmic i les competències professionals de l’alumnat.
  • Incrementar les competències professionals del professorat del centre per a que sigui capaç de traspassar-ho a l’alumnat.
  • Reforçar la relació entre l’institut i les diferents empreses.
  • Conèixer altres mercats laborals.
  • Contribuir a que els alumnes s’adaptin a les exigències del mercat laboral a escala comunitària.
  • Facilitar que els alumnes adquireixin aptituds específiques i millorin la comprensió de l’entorn econòmic i social del país en qüestió.
  • Fomentar l’adquisició d’experiència laboral a nivell europeu.

 

 

7. ESTRATÈGIA DE MOBILITAT
  • Ampliació del nombre de mobilitats d’alumnes, i obrir la mobilitat a totes les famílies professionals de manera progressiva.
  • Reconeixement de la mobilitat Erasmus per aprovar el mòdul de Formació Pràctica en Centres de Treball (reconeixements ECTS).
  • Certificat de l’estada internacional firmat per l’organització d’origen i per les empreses d’acollida.
  • Difusió externa d’experiències i resultats via premsa comarcal, estrangera, televisió així com a la web i a les Jornades Portes Obertes de l’Institut..
  • Difusió interna i reconeixement institucional de l’alumnat i professorat que participa en el programa Erasmus.
  • Selecció d’alumnat i professorat candidats garantint l’absència de qualsevol tipus de discriminació i la igualtat d’oportunitats.
  • Selecció de socis i empreses d’altres països europeus que presenten aspectes diferencials i innovadors respecte de les empreses locals.
  • Foment de projectes d’innovació i transferència tecnològica amb socis (empreses) transnacionals.

 

8. A QUI VAN DIRIGITS?

 

En aquests programes hi poden participar els estudiants d’institucions d’educació superior que tinguin una Carta Universitària Erasmus Ampliada (Eucp/x), com és el cas del Institut Jaume Huguet (veure punt 1)

Els programes europeus van dirigits a tot l’alumnat del centre que cursa estudis de Formació Professional, tant de Grau Mitjà com de Grau Superior, preferentment de segon curs, però també hi poden participar els de primer curs.

 

9. ALTRES ASPECTES

 

Durada

En Grau Mitjà és d’un mes, i en el cas d’estudiants matriculats en un cicle de Formació Professional de Grau Superior, la durada és de dos mesos.

Les organitzacions d’acollida per a les pràctiques d’estudiants són empreses, o bé centres educatius que fan d'intermediaris.

Aquestes pràctiques poden anar acompanyades, en cas necessari, de cursos de preparació o de cursos d’actualització en la llengua d’acollida o de treball.

L’Institut Jaume Huguet atorga el seu ple reconeixement al període de pràctiques a l’estranger. 

L’estudiant ha de rebre un acord de formació relatiu al programa del període de pràctiques; aquest acord ha de ser aprovat per la institució d’educació superior d’origen i l’organització d’acollida. El període de pràctiques ha d’estar cobert per un acord de pràctiques aprovat per a la institució d’educació superior d’origen, el consorci d’origen (si escau), la institució d’acollida i el beneficiari.

 

Activitats finançades

Les ajudes tenen com a finalitat contribuir a sufragar les despeses addicionals derivades de la mobilitat dels estudiants (principalment, despeses de viatge i de manutenció) derivats de l’estada a l’estranger.

 

Àrees geogràfiques de destí

 En els cursos anteriors, l’Institut Jaume Huguet ha signat convenis de col·laboració amb empreses d’Itàlia. Ja fa alguns cursos que hi ha alumnes que fan les seves pràctiques al Regne Unit, també s'han mogut alumnes  a Alemanya i  a França. Actualment es continuen cercant convenis de col·laboració amb altres països de la Unió Europea.

 En el curs passat vam intentar començar a col·laborar amb dues empreses de Polònia, però la situació sanitària no ens va permetre  fer mobilitat, i aquest curs tampoc serà possible. Esperem poder tornar a  la normalitat al més aviat possible.

 

Convenis amb centres de formació i empreses europees

Sicília, província d’Enna ( Itàlia ), Wrexham, Gal·les (Anglaterra), Augsburg (Alemanya), Saint-Étienne(França).

 

mapa erasmus

 

 Experiències anteriors

El nostre centre aposta des de ja molts anys per la mobilitat dels seus estudiants i ha participat en nombroses ocasions en programes europeus que, amb l’esdevenir del temps, han anat canviant de nomenclatura i característiques. Així doncs, hem format part de programes transnacionals a la província autònoma de Bolzano, Alto Adige (Itàlia) diversos cursos, a Aarhus, Dinamarca  i a la província d’Enna, Sicília (Itàlia), on el 2014 cinc estudiants de mecanització i soldadura de segon curs de cicle mitjà van estar treballant durant un mes amb el programa Leonardo.

El 2015 vam començar els Erasmus+ amb sis estudiants de diverses famílies professionals (comerç, cures d'auxiliar d'infermeria, informàtica, mecanització i soldadura ) que van passar un mes treballant a Sicília.

 El 2016 vam ampliar el nombre d'estades amb sis alumnes a Itàlia (Sicília) de les famílies professionals de mecanització, soldadura, electricitat, gestió administrativa, informàtica i cures d'auxiliar d'infermeria i dos alumnes de mecanització i soldadura que van passar un mes treballant a Wrexham (Regne Unit)

El 2017 el nombre d'estudiants Erasmus+ ha augmnetat, axí doncs 8 alumnes han estat a Sicília (Itàlia) de les famílies de professionals de mecanització, soldadura, electricitat, gestió administrativa, informàtica, comerç i cures d'auxiliar d'infermeria; 2 alumnes de mecanització han estat a Wrexham (Regne Unit), tots ells de CFGM, i per primera vegada dos alumnes de CFGS de la família d'informàtica,  han fet Erasmus+, en aquesta ocasió a Augsburg (Alemanya). 

Cal dir també que totes les experiències anteriors del nostre centre han estat del tot positives tan des del punt de vista laboral com social, doncs els nostres alumnes a part de conèixer i experimentar diferents maneres de treballar han conegut altres indrets i maneres de viure.

 El 2018 el total d'alumnes que han pogut gaudir de les beques Erasmus+ ha augmentat fina a 15. D'aquests alumnes 14 han estat de grau mitjà ( 10 a Itàlia: famílies de professionals de mecanització, soldadura, electricitat, gestió administrativa, informàtica, comerç i cures d'auxiliar d'infermeria, 2 a Anglaterra: família mecanització  i 2 a França: família informàtica) i 1 de grau superior que ha fet l'estada a Itàlia: família mecanització.

El 2019, al juny, tots els alumnes que han fet mobilitat ja han tornat. Durant els mesos de febrer, març i abril, dos alumnes de Cicles formatius de Grau Superior del centre van estar fent pràctiques de FCT a Itàlia, i des de finals de  maig fins a finals de juny 5 alumnes de Cicles formatius de Grau Mitjà també han estat a Itàlia fent pràctiques FCT a diverses empreses. Tots ells coincideixen en dir que ha estat una molt bona experiència. 

El 2020 dos alumnes de CFGS de la Família Informàtica van fer les seves pràctiques a Itàlia durant dos mesos. L'experiència va ser positiva malgrat el canvi que va suposar haver de treballar telemàticament la meitat del periode degut a la pandèmia, i malgrat també a les dificultats que van haver de superar a l'hora de fer el viatge de tornada.

 El 2021, no es van poder mobilitats degut a la situació sanitària que hi havia.

 

10. GALERIA FOTOGRÀFICA

 

Mireu com a TV3 remarquen la importància dels programes ERASMUS+ de Formació Professional:

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/app/apptv3/video/5652899 Telenotícies Vespre del dia 26 de febrer de 2017.

 

Leonardo 2013-2014

Vídeo de la TV italiana Juliol 2014

Erasmus+ 2014-2015

Erasmus+ 2015-2016

Erasmus+ 2016-2017

Erasmus+ 2017-2018

Erasmus+ 2018-2019

Erasmus+ 2019-2020

Les dots culinàries dels nostres alumnes d'Erasmus+

La tornada dels Erasmus+ 2019-2020

Visita soci italià Erasmus+

Visita del soci alemany d’Erasmus+