L'orientació personal, acadèmica i professional és un procés d'ajuda que afavoreix la qualitat i millora de l'educació als centres docents, ja que ha de facilitar el coneixement sistemàtic de les diferències individuals i la resposta organitzada més adequada.
Membres del departament
- Aguadé Tarragó, Mercè (Coordinadora pedagògica)
- Armengol Vivas, Elisenda
- Fabra Guardis, Sònia
- Monclús Moreno, Iolanda
- Sánchez Segovia, Ana Maria
- Sorroche Galera, Anna Maria ( Cap de departament)
- Vall Perelló, Maria Dolors
Activitats
1. Docència.
Impartir docència als alumnes en funció de les necessitats del centre i segons les formes organitzatives que s'adoptin.
Tutoritzar treballs de recerca sobre temes relatius a la pròpia especialitat.
2. Coordinació de mesures i recursos educatius d'atenció a la diversitat.
- El trànsit de l'educació primària a la secundària.
- Coordinar el traspàs d'informació sobre l'alumnat que canvia d'etapa.
- Proposar criteris per a la composició dels grups. Elaborar els agrupaments dels alumnes per tutories.
- Proposar actuacions relacionades amb la recepció del nou alumnat: informació a les famílies, portes obertes,...
- Participar en el projecte Som-hi d'acollida i integració de l'alumnat de primària a l'ESO.
- Estratègies institucionals d'atenció a la diversitat a l'ESO: aspectes curriculars, organitzatius i de funcionament.
- Col·laborar amb l'equip docent i els tutors en les tasques de planificació i de desenvolupament curricular.
- Participació amb la coordinació de projectes transversals de centre.
- Previsió de recursos i suport per als alumnes d'incorporació tardana.
- Desenvolupament del pla d'acollida: assignació de tutoria, llibres, recepció família, etc.
- Coordinació amb serveis externs: mediadora, EAP, SEDEC i PEC.
- Coordinació de l'organització d'un fons de materials alternatius i adaptats.
- Atenció a l'alumnat amb trastorns comportamentals greus i amb problemes de rebuig escolar.
- Decisió sobre quins alumnes s'han d'incorporar a les UEC (Unitats d'Escolarització Compartides).
- Informació a les famílies, elaboració de l'informe que valori la conveniència que l'alumne assisteixi a la UEC.
- Seguiment del seu procés escolar.
- Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials i de necessitat educatives de suport específic.
- Planificar el suport de l'escolarització dels alumnes nouvinguts: dictàmens d'escolarització, informació al tutor...
- Adaptacions curriculars, programació d'activitats de recuperació/reforç educatiu i millora de la interacció social.
- Detecció i prevenció dels alumnes amb dificultats educatives i/o en el desenvolupament personal.
- Canalitzar la sol·licitud de pares i/o tutors.
- Coordinar l'avaluació psicopedagògica prèvia a qualsevol proposta educativa, curricular/organitzativa.
- Coordinar la intervenció necessària per a donar-hi resposta.
3. Col·laboració amb els diferents òrgans de direcció i coordinació del centre per assessorar i donar suport en aspectes curriculars i d'orientació.
- Col·laborar en l'elaboració del projecte curricular del centre.
- Col·laborar en l'elaboració del PCC.
- Planificació del treball interdisciplinar amb el professorat de les divereses àrees.
- Detectar les necessitats del centre i prioritzar-les.
- Assessorar en els procediments de matriculació i escolarització dels alumnes amb NEE.
4 . Participació en l'elaboració i concreció del Pla d'Acció Tutorial.
- Coordinar l´elaboració i avaluació del pla d´acció tutorial per al conjunt del centre.
- Assistir els professors en la funció tutorial, oferint suport per a les activitats de tutoria.
- Orientació per al desenvolupament personal, acadèmic i professional.
- Orientació en els processos d'ensenyament i aprenentatge: estratègies d'aprenentatge.
- Orientació per a la prevenció:
- Desenvolupament d'habilitats socials
- Habilitats de vida
- Prevenció i resolució de conflictes
- Educació emocional
- Projecte personal
- Autoconcepte i autoestima
- Educació per a la salut
- Prevenció del consum de drogues
5. Orientació acadèmica i professional. Ajuda i assessorament en els processos de transició acadèmica i laboral.
- Propostes per l'orientació personal, acadèmica i professional en l'acabament de l'etapa ESO i BAT.
- Realitzar activitats d'orientació amb alumnes, professors, tutors i pares.
- Cercar informació relacionada amb les possibles sortides laborals i/o acadèmiques.
- Xerrades informatives adreçades als alumnes
- Publicació de la guia Orientació escolar i professional en acabar l'ESO
- Recull individualitzat d'aptituds acadèmiques
- Qüestionari d'interessos professionals
- Entrevistes individuals afavorint els processos de decisió i maduresa personal
- Coordinació i comunicació de tots els resultats amb els tutors
- Xerrada informativa adreçada als pares
- Participació en el consell orientador, en finalitzar l'ESO, sobre el futur acadèmic/professional de l'alumnat
- L'accés a les vies posteriors de formació i ocupació.
- Informació a la família i acompanyament de l'alumnat que no supera l'ESO als PFI, IFE, etc.
6. Enllaç i coordinació amb els serveis externs de suport.
- Coordinació amb programes educatius:
- Coordinació amb EAP, PEC, SEDEC, CREDA ,UEC, CREI etc.
- Coordinació amb Inspecció per tal d'atendre de forma més adequada les NEE del alumnes.
- Relació i coordinació amb serveis externs:
- Municipals: Vallsgenera, Serveis Socials.
- Sanitat: CSMIJ, hospital de dia.
- Benestar social.
- Departament de Treball: formació ocupacional, programes de transició al treball.
- Parròquia de Lledó: col·laboració en serveis d'atenció a la comunitat al menjador social "la Teulada" per part de l'alumnat que cursa 4t d'ESO.
Programacions i avaluació
Les Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) s'identifiquen i s'avaluen considerant el funcionament de l'alumne dins del seu context independentment de la seva condició personal i social, amb l'objectiu de proporcionar-li els suports necessaris per afavorir-ne l'aprenentatge en condicions d'equitat. Al Pla de Suport Individualitzat (PI) es recolliran les valoracions i la presa de decisions dels equips docents _ amb la participació de la família i de l'alumne_ i es planificaran les mesures, suports i avaluació.
Les programacions seran responsabilitat del professor/a que imparteix la matèria als alumnes. Vindran extretes de cada una de les programacions que el departament responsable de cada àrea haurà elaborat, d'aquesta manera s'asseguren els continguts per a garantir un aprenentatge de les competències bàsiques de cada una de les matèries.
Llibres
S'usen els mateixos manuals que corresponen als seus cursos educatius. S'adapten les explicacions i les activitats.
El Departament d'Orientació ha assumit durant aquest curs 2023-24 la docència a 1r de batxillerat de les matèries de Psicologia i de Formació i Orientació Personal i Professional, per la qual cosa fa servir llibres i materials específics d'aquestes matèries.+