Olimpíada de Geologia a Jaén

2023 03 24 OLIMP GEOL JAÉN 3 Tal com us vam explicar aquí, el 3 de març, el Josep Boada i la Paula Blanch, alumnes de 2n de Batxillerat, van guanyar la fase territorial de la 14a Olimpíada de Geologia que es va fer a la Universitat Rovira i Virgili,  i van quedar classificats per participar en la final estatal que es va fer a Jaén el 25 de març. Després de l’experiència, ens han fet la següent crònica:

El 24 de març, la Paula Blanc i jo vam emprendre el viatge cap a Jaén i, tot i que, vam haver d'enfrontar-nos a un autobús avariat i un llarg viatge, vam arribar al nostre destí cap a l'hora de sopar. Ràpidament, ens van dividir per grups escollits a l'atzar amb noms de minerals i vam fer una dinàmica grupal per començar a conèixer-nos entre els participants.

L'endemà, ens vam llevar ben d'hora per anar cap a la Universidad de Jaén (UJA) perquè ens fessin una petita xerrada per inaugurar les olimpíades i ens expliquessin l'horari i les proves. Després, vam separar-nos en dues aules i vam realitzar l'examen individual. Quan vam acabar l'examen ens van donar un petit esmorzar per agafar força per la "Geogynkana" dins del campus mateix de la Universitat; va ser una activitat en els grups de minerals que hem esmentat al principi: vam haver de superar diferents proves relacionades amb conceptes de la matèria però d'una manera pràctica i divertida.

Quan tots els grups vam acabar, ens vam tornar a dividir i van començar els exàmens de grup anomenats "caso práctico", que van durar uns 90 minuts; cada grup va haver d'enfrontar-se al treball en grup amb persones que no coneixíem gaire i que no sabíem com treballaven. Després d'haver superat totes les proves pensades per aquell matí, vam anar a dinar.

A la tarda, vam visitar els punts d'interès geològic de Jaén, fent una caminada des del Castell de Santa Catalina fins a l'alberg on ens allotjàvem. Aquesta visita va ser guiada per un geòleg professional que ens va explicar tota la història, des que aquelles roques es van formar, i com s'havien mogut i fracturat a mesura que passava el temps.

Més tard vam anar a l'Instituto Virgen del Carmen per fer l'entrega de diplomes i premis, i, tot i que no vam guanyar res, l'experiència va ser molt enriquidora i entretinguda.

L'últim dia, abans de marxar amb l'autobús, ens van fer una visita guiada pel centre històric de Jaén, on vam poder visitar grans meravelles com la mesquita primitiva, l'ajuntament, la catedral, diferents museus, l'antic hospital i els banys àrabs.