Jornades de Catskills a l'Institut 2024

El passat 11 de novembre, l'Institut va ser l'escenari d'una jornada d'entrenaments per a les modalitats Skill 05 (Disseny Mecànic CAD), Skill 07 (CNC Fresat) i Skill 23 (Robòtica Mòbil). El nostre centre, que ha apostat fermament pels Catskills des dels inicis, s'ha consolidat com un referent en aquestes competicions, tant per la seva organització com pels èxits assolits pels seus alumnes, que han destacat en edicions de Catskills i SpainSkills.

Els participants de la modalitat Skill 05 (Disseny Mecànic CAD) es van centrar en el disseny i l'acoblament de components per muntar un motor Bòxer. La tasca va ser individual, però els alumnes van comptar amb el suport constant dels seus tutors, que els van assessorar durant tot el procés. En aquesta jornada hi van participar els següents instituts: Jaume Huguet de Valls, Andreu Nin del Vendrell, Jaume Mimó de Cerdanyola del Vallès, Escola de Treball de Barcelona i Comte de Rius de Tarragona.

La jornada de l'Skill 07 (CNC Fresat) es va dividir en dues parts. A la primera, els alumnes van treballar amb el programari Mastercam, desenvolupant els dissenys i les trajectòries de mecanitzat. A la segona part, es va fer el treball pràctic amb la màquina CNC, amb l'ajuda de l'expert de la modalitat. Es van explorar diferents tipologies d'operacions amb l'objectiu d'optimitzar els processos i reduir el temps de mecanitzat. Els centres participants van ser: Institut Alt Penedès de Vilafranca del Penedès, Escola de Treball de Barcelona, Institut Jaume Huguet de Valls i Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui.

En la modalitat de Skill 23 (Robòtica Mòbil), els alumnes van treballar amb el robot mòbil MINAIRÓ, la plataforma que s'utilitzarà en les competicions oficials de Catskills 2025. Durant la jornada, els participants van aprendre a utilitzar les noves funcionalitats del robot i a programar rutines per resoldre els reptes proposats per l'expert. La sessió va concloure a les cinc de la tarda amb els alumnes satisfets pel progrés fet i amb la mirada posada en la competició del 2025. Els centres participants van ser: l'Institut Jaume Huguet de Valls i l'Institut Illa dels Banyols del Prat de Llobregat.

L'Institut Jaume Huguet també organitza la competició de l'Skill de Robòtica col·laborativa, tot i que es fa fora de les seves instal·lacions. El passat 13 de novembre, es va dur a terme una jornada d'entrenament sota la direcció de l'expert Carlos Pérez, que va plantejar diversos reptes perquè els alumnes posessin a prova els seus coneixements en programació de robots col·laboratius. Aquesta modalitat consisteix en el desenvolupament d'algoritmes per accionar robots d'última generació, dissenyats per treballar de forma segura al costat de les persones en entorns industrials. L'entrenament es va fer en col·laboració amb Universal Robots, que va cedir les seves instal·lacions. Els centres participants van ser: Institut Badia del Vallès, Institut Palau Ausit de Ripollet, Institut Rambla Prim de Barcelona, Institut Tecnològic de Barcelona, Institut Llefià de Badalona i Institut Jaume Huguet de Valls.

Les jornades d'entrenament celebrades a l'Institut Jaume Huguet han estat un èxit rotund; han demostrat la solidesa i la qualitat de la Formació Professional a Catalunya i han posat de manifest el nivell de preparació dels alumnes i el compromís dels professors. L'Institut s'ha consolidat com un referent en aquestes competicions, no només per l'organització exemplar, sinó també pels èxits dels seus estudiants en edicions anteriors. La participació activa en els Catskills reforça el paper del nostre centre en la promoció de les competències tècniques i en la formació de futurs professionals altament qualificats, preparats per afrontar els reptes d'un sector industrial cada vegada més tecnològic i competitiu.

Els Catskills representen una iniciativa ambiciosa i inspiradora per a la Formació Professional de Catalunya, enfocada a promoure i demostrar l'expertesa i les competències de l'alumnat. Mitjançant les competicions i el treball en xarxa, aquesta proposta ha introduït una metodologia innovadora a les aules, motivant els estudiants a assolir l'excel·lència i a desenvolupar les seves habilitats tècniques en un entorn competitiu i col·laboratiu.