Guanyadors del Fem Matemàtiques!

 

Van ser els millors dels 16 grups de 1r d’ESO que participaven en la resolució de tres problemes pràctics. El primer consistia a situar unes canoes amb uns nombres sobre una graella, de forma que la suma de les cel·les de les files i de les columnes coincidís amb uns valors donats. El segon consistia a fer una estimació dels pals necessaris per fer una tanca de fusta a la vora del riu Segre. I el tercer, a trobar la quantitats de camins diferents que hi ha per anar d’un arbre a un altre al Xoperal d'en Tòfol. La clau d’aquesta prova està a fer una bona argumentació dels resultats.

mates2

Fem Matemàtiques és la prova més complerta i multitudinària de caire matemàtic que es fa a Catalunya. Està convocada per la FEEMCAT; la segona fase, a Lleida, l’ha organitzat Lleimat, i la fase final l’organitzarà l’APMCM, que són associacions de professors de matemàtiques. Hi participen milers d’alumnes de 6è de primària, 1r i 2n d’ESO de centres de tot Catalunya.

En una primera fase, que es realitza a cadascun dels centres participants, grups de 3 o 4 alumnes, realitzen un dossier amb la resolució de tres problemes proposats per l’organització, diferents segons el nivell educatiu. Els millors treballs passen a la segona fase.

mates3

Els grups classificats de Lleida, del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre es van trobar el passat 2 d’abril a Lleida per participar en la segona fase. Durant tot un dia, els joves van haver de superar una prova ràpida per grups que consistí a resoldre 15 problemes en el menor temps possible (menys de mitja hora), una prova pràctica per grups que consistí a resoldre tres problemes en un entorn natural i, finalment, una prova individual que donarà accés a la tercera fase. Aquesta fase final, enguany se celebrarà a Reus el dissabte 17 de maig, el primer dissabte després del Dia Escolar de les Matemàtiques, i hi participaran els classificats de tot Catalunya.

La jornada també va comptar amb una sessió de màgia a càrrec del prestigiós mag Fernando Blasco que va delitar als 150 nois i noies, i hi van participar activament aprenent a fer jocs de màgia de caire matemàtic i, després, un dinar de germanor.

La cloenda, la va presidir el Sr. Miquel Àngel Cullerés, director dels serveis territorials del Departament d’Ensenyament a Lleida, el qual va destacar la importància del professorat en l’adquisició per part de l’alumnat de la competència matemàtica i que activitats com el Fem Matemàtiques hi contribueixen. Va agrair al professorat que, de forma desinteressada, organitza aquest concurs. També va elogiar els alumnes participants, engrescant-los a continuar aprenent dia a dia. Tot seguit es va fer el lliurament de premis en cadascun dels nivells, per a la prova ràpida i per a la prova pràctica.

Hem preguntat al Roger Rull què li ha semblat l’experiència i ens ha comentat que li ha agradat molt, que el curs passat ja va participar-hi quan feia 6è de primària. Ara espera el resultat de la prova individual per veure si ell o les seves companyes es classifiquen per a la final de Catalunya.

També hem volgut conèixer l’opinió de Josep Lluís Cañadilla, professor de matemàtiques dels quatre alumnes premiats, i ens ha comentat que el premi aconseguit és un reconeixement a l’esforç que fan aquests alumnes en el treball diari.

A l’institut Jaume Huguet intenten donar resposta a les diferents necessitats de l’alumnat. La preparació i la participació en proves matemàtiques és un estímul per a l’alumnat amb altes capacitats. Un altre factor decisiu és la utilització de material propi, que ha estat reconegut i posat com a exemple pel Departament d’Ensenyament, el treball per competències, el treball en grup i el nivell d’exigència diferenciat.