Batxillerat Científic al Delta de l’Ebre

2022 09 23 DELTA ret

L’alumnat de ciències de primer i segon de Batxillerat va fer una estada de tres dies al camp d’aprenentatge de La Ràpita, del 21 al 23 de setembre.

Arranca l’autobús a dos quarts de nou passades. Estem a dimecres 21 de setembre de 2022, i els alumnes del batxillerat científic ens endinsem en el que seran tres dies sorprenents i emocionants. L’objectiu del viatge és cohesionar els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat i aconseguir aprenentatges científics.

Després d’una hora llarga d’autobús arribem al Camp d’Aprenentatge del Delta de l’Ebre, a Sant Carles de la Ràpita. Deixem l’equipatge i ens dirigim a les aules de les instal·lacions on comencem la classe del dia. Ens expliquen que aquell matí anirem en vaixell per la Badia dels Alfacs. Algú se sorprèn, ja que es pensava que anàvem de colònies sense fer feina! Més tard, agafem la motxilla i caminem fins al port, on ens espera el nostre vaixell. Quina experiència més bonica i emocionant! L’embarcació té dues parts: la part alta −on el sostre és descobert i pots observar la serralada del Montsià i la Punta de la Banya− i la part baixa −on mesuraves termes de la badia i recollies plàncton.

Tan aviat com hem pogut ens hem dirigit al Camp d’Aprenentatge, on hem dinat i descansat unes hores, gaudint de les instal·lacions d’esbarjo, com el tenis taula o el voleibol. Més endavant, vora les tres de la tarda, ens hem dirigit un altre cop a les aules. Allà hem xalat inspeccionant les mostres de plàncton recollides al matí. Fins i tot hem pogut identificar alguns dels microorganismes, els quals hem anat recopilant en una taula al nostre dossier de treball.

Més endavant, els professors ens han proposat anar tota la tarda a la platja. Ens ha semblat una idea magnífica. Així doncs, després d’instal·lar-nos, hem baixat fins a la platja, on la gran majoria hem gaudit de l’aigua calenta, tot i la baixa temperatura de l’exterior. Ha estat un perfecte moment per conèixer més la resta de companys i companyes. Hem compartit grans moments junts. A continuació, hem marxat cap al Camp d’Aprenentatge, o també anomenat “casa”, on ens hem dutxat i sopat.

Per finalitzar el dia, els professors ens han preparat una gimcana pel poble, on hem hagut de fer aquest seguit de proves tan divertides:

✅ Aconseguiu la foto amb el rapitenc i les 3 paraules que només es diguin aquí. PLAÇA CARLES III

✅ Vídeo del procés de segar l’arròs. PARC GARBÍ

✅3. Representació o narració de la reproducció del musclo o art de pesca amb accent rapitenc. LLOTJA DEL PEIX

✅4. Vídeo del ball de la jota amb la cançó “de Roquetes Vinc” de Quico el Cèlio. ESGLÉSIA NOVA

✅5. Representació o narració d’una història emocionant del copèpode al Delta de l’Ebre. MOLL TURÍSTIC

Els resultats que hem aconseguit han estat molt divertits, i finalment, hi ha hagut una entrega de premis on els grups guanyadors han aconseguit un plat de llaminadures cadascun.

Passada la primera nit amb èxit, eren gairebé les vuit del matí quan ens hem despertat amb música: una bona manera de començar el dia de cop! Esmorzem i ens dirigim a les aules, on ens explicaran les aventures que ens esperen avui dijous.

L’activitat d’avui ha estat divertida i hem après moltes coses sobre les aus i les seves estades al Delta de l’Ebre. A les aules ens han explicat diferents tipus d’aus que podíem trobar a la sortida del dia, i com identificar-les fàcilment. Tot seguit, l’activitat inicial era fer una ruta en bicicleta fins a la Llacuna l’Escanyadissa, però a causa del mal temps i la pluja hem hagut d’anar en autobús. Això ens ha permès arribar fins a la Llacuna de la Tancada, on hem vist flamencs, entre molts altres ocells. També hem anat a la platja del Trabucador on hem estudiat les diferents plantes que estan vora el mar.

Reprenent les aus, ens hem dirigit a Plegadís −un centre d’educació ambiental multidisciplinari− on hem dinat. La primera idea era anellar ocells i poder-los identificar, però a causa de la pluja les xarxes que atrapen els ocells no es podien posar, de forma que hem fet una iniciació a l’anellament d’ocells identificant els materials i els procediments. Just abans de marxar, hem visitat les diferents aus que tenen en recuperació, entre elles majoritàriament hem trobat espècies de mussols, òlibes i ducs. Alguns feien por i tot!

A continuació, abans de tornar al Camp d’Aprenentatge hem visitat la llotja. Justament llavors arribava el peix i hem pogut gaudir d’una estona de la subhasta i entre tots hem comentat els preus i els peixos.

En acabar hem tornat a “casa” on ens han deixat la resta de la tarda lliure, per dutxar-nos i descobrir el poble al nostre ritme. Molts hem anat a prendre un refresc, d’altres a la platja o d’altres a comprar algun record. Finalment, a dos quarts de nou, hem anat a sopar. En finalitzar, hem sortit tots a fer un volt pel poble, i una mica més tard ha començat la discoteca de les colònies! Alguns s’hi han sumat i altres s’han quedat fora fent petar la xerrada una estona. Aleshores, els professors i alguns alumnes han marxat a dormir, i altres han aprofitat l’última nit per jugar a jocs tots junts, al menjador de les instal·lacions.

S’acaben les colònies i entrem en la recta final de l’estada al Delta de l’Ebre. Alguns alumnes s’aixequen per anar a veure la sortida del sol a la platja, però d’altres es queden dormint com angelets. Abans d’esmorzar fem les maletes i deixem les habitacions lliures, toca acomiadar-se dels nostres llits. Esmorzats i vestits tornem a Plegadís, on avui sí que podem anellar ocells. N’anellem al voltant d’uns sis, i alguns alumnes afortunats els han pogut deixar en llibertat.

Tot seguit, acabada l’activitat anterior, ens dirigim als Ullals de Baltasar, on veiem tortugues, alguns nenúfars, i tot i el cansament acumulat, hem gaudit plenament d’una passejada. Ha estat un bon moment per compartir les experiències viscudes aquests dies.

Tornem a l’últim menjar a “casa”; xalem, i en acabar toca acomiadar-se dels monitors que ens han acompanyat i de les instal·lacions. Agafem l’autobús, i en qüestió de minuts gairebé tothom s’ha adormit. Si estem cansats vol dir que ens ho hem passat bé! Ara toca arribar a Valls −que ens rep amb una forta pluja− i cadascú torna a la seva realitat quotidiana.

Ha estat una estada curta, però tots en guardem moments i moltes persones noves, i de fet ens ha semblat que havia passat una setmana i no pas tres dies. Ha estat una proposta nova d’enguany i esperem que duri molt més, ja que ajuda a conèixer nous companys i companyes i acabes creant vincles amb tothom. Ens ho hem passat genial i repetiríem amb els ulls tancats! Gràcies als professors per ser tan bons amb nosaltres i gaudir amb nosaltres en tot moment!