En
el període del gòtic català el retaule aconsegueix
el seu caràcter plurifuncional, contemplat com a objecte
decoratiu de l'espai sagrat de l'altar, però també
com a eina d'expressió plàstica del culte a la divinitat
o al sant protector, destinat també a relacionar-se amb la
celebració eucarística de la missa, i cal no oblidar
la seva funció de donar notorietat a la persona, al gremi
o al col·lectiu parroquial que el sufraga.
El retaule tenia una riquesa global que agermanava tota una sèrie
d'expressivitats, com la plàstica, la iconogràfica,
la simbòlica i la ideològica, convertint així
el retaule, en l'obra més complexa i monumental de la baixa
edat mitjana.
Com
que per fer els retaules s'havia de menester molt de temps resultaven
molt cars. Quan s'encarregava un retaule, se signava un contracte
on es consignaven les seves característiques: mida, figures,
i històries pintades, colors i qualitat d'aquestes... Per
això els clients volien comprovar com quedava l'obra i contrastar
el resultat amb el contracte, per exemple, els Blanquers amb el
retaule de Sant Agustí, li recorden
contractualment a Huguet l'obligació de daurar i embotir
els fons, diademes, mitres, fins i tot decorar amb el mateix material
la fusta i les escultures de la fàbrica del retaule.
Degut
a la seva importància, el primer que acostumava a fer el
mestre, era cercar un fuster de confiança que li tallés
les posts segons els mòduls del retaule, ja que s'havia de
fer a trossos, després feia els calats dels ornaments els
tallava i els encolava a la post, aleshores ja corresponia al taller
del pintor la resta de l'activitat artística.
Ara
corresponia als seus col·laboradors, als seus aprenents i
als seus esclaus, preparar les taules amb el guix i les teles, triturar
els minerals per a fer els colors, posar coles i altres productes
líquids per a obtenir les pastes de les pintures i fer els
daurats dels relleus.
El
fet de què el retaule es convertís en l'obra més
complexa del gòtic català i que, per aquestes mateixes
raons, fos la millor remunerada va fer que la seva producció
estigués controlada per un reduït nombre de pintors.
Jaume Huguet va ser un dels més destacats perquè disposava
de les dues premisses bàsiques, d'una banda disposava d'un
taller amb una organització del treball que li permetia fer
front a les continues demandes, i per l'altra era un artista amb
un virtuosisme tècnic altament reconegut, que a pesar de
la crisi econòmica de l'època va seguir contractant
peces extraordinàriament cares.
Cal
afegir, que aquesta subordinació a les demandes de la clientela,
feien que els artistes subjuguessin les seves expressivitats creatives
a les repeticions de prototips que agradaven a les persones que
pagaven l'obra, per això en moltes ocasions era molt difícil
distingir la línia entre l'artista i l'artesà.
20 de
gener de 2004
Microsoft Internet Explorer
- 800 x 600